Na een aantal jaren als bemiddelingsmedewerker te hebben gewerkt, greep Nancy vorig jaar haar kans om als franchisenemer voor ViaViela aan de slag te gaan. Een maand later ging Nederland in lockdown vanwege corona. Nancy vertelt hoe ze het franchisen in deze periode heeft ervaren én hoe het nu met haar en haar vestiging gaat.
Nancy Korporaal | Franchisenemer
Nancy is sinds een aantal jaar het gezicht van ViaViela regio Gorinchem, Papendrecht en Sliedrecht. Toch is ze geen onbekende voor ouders en gastouders, hiervoor werkte ze namelijk als bemiddelingsmedewerker voor diezelfde vestiging.
Grote ambitie
Nancy: “Ondanks mijn pedagogische achtergrond, ben ik na mijn opleiding meteen in de horecazaak van mijn broer gaan werken. Omdat de kinderopvang mij bleef trekken, besloot ik vijf jaar geleden te reageren op de functie van bemiddelingsmedewerker bij ViaViela. Dit beviel me uitstekend, al bleef het hebben van een eigen onderneming voor mij -als telg uit een echte ondernemersfamilie- mijn grote ambitie. Dus toen de vorige franchisenemer aangaf te willen stoppen, zijn we samen naar ViaViela gestapt om een overnametraject op te starten.”
Franchisen met ViaViela
Hoewel het ondernemen Nancy met de paplepel is ingegeven, was haar keuze voor franchisen een bewuste. Nancy: “Franchisen met ViaViela is voor mij de ideale combinatie van zelfstandig ondernemen met de steun van een hoofdkantoor. Ik krijg alle vrijheid om mijn eigen ding te doen en op de momenten dat ik hulp nodig heb, is ViaViela er voor mij. Zo kan ik altijd terugvallen op onze specialisten en vangt de centrale klantenservice veel vragen van ouders en gastouders op. Dit geeft mij de tijd om mij te focussen op mijn andere werkzaamheden, zoals het bezoeken van de opvanglocaties.”
En toen was het crisis
Precies op het moment dat Nancy officieel startte als franchisenemer, sloeg de coronacrisis toe. Nancy: “Mijn eerste gedachte was: hoe moet dit? Ik vreesde meteen failliet te gaan.
Gelukkig was dit helemaal niet het geval. Wel heeft het mij laten zien hoe waardevol een goed geïnformeerd hoofdkantoor dan is. Zo bracht ViaViela alle franchisenemers steeds als eerste op de hoogte van nieuwste ontwikkelingen. Dankzij deze informatie konden wij de vragen van onze vraag- en gastouders goed beantwoorden. Daarnaast informeerde ViaViela ouders en gastouders na iedere nieuwe ontwikkeling per mail helder over de gevolgen hiervan voor hen. Ondertussen zag ik om mij heen kleine gastouderbureaus worstelen met het verzamelen van informatie en gingen er op de sociale media al snel veel onjuiste berichten rond. Dat de centrale communicatie vanuit ViaViela zo goed geregeld was, gaf mij de gelegenheid om ouders en gastouders persoonlijk te benaderen en hen gerust te stellen. De stevige vertrouwensbasis die ik hierdoor heb op gebouwd, vertaalt zich nu naar een flinke groei. Voor mij het bewijs dat je samen sterker staat.”
Er staan voor je klanten
Tijdens haar eerste periode als franchisenemer heeft Nancy zichzelf nog beter leren kennen. “Toen de coronacrisis toesloeg, bleef ik ondanks alle onzekerheid rustig. Ik heb de knop omgezet en mijn rol gepakt richting ouders en gastouders. Ik weet nu van mijzelf dat ik een doorzetter ben. Juist wanneer het tegenzit moet je er staan voor je klanten. Aan de positieve reacties van ouders en gastouders merk ik dat mensen dit waarderen.”
Tip voor aanstaande franchisenemers
Overweeg jij een carrière als franchisenemer, dan heeft Nancy een tip voor je. “Sta achter je dienstverlening, heb vertrouwen in jezelf en pak door. Verder is het belangrijk dat je investeert in je relatie met mensen, soms is het bieden van een luisterend oor al genoeg. Die betrokkenheid vertaalt zich uiteindelijk naar een groeiend netwerk van enthousiaste ambassadeurs.”
Lees hier nog meer ervaringen van franchisenemers, of neem contact met ons op voor meer informatie.