Aan de slag
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op de 'Speel-leeromgeving' en het basisdoel 'Bieden van emotionele veiligheid'
Deze nieuwsbrief is onderdeel van een reeks aan nieuwsbrieven behorende bij het pedagogisch kwaliteitshuis van ViaViela. Ben je nog niet bekend met het kwaliteitshuis en/of de pedagogische nieuwsbrieven. Lees dan eerst de introductie.
De vier pedagogische basisdoelen van prof. J.M.A. Riksen Walraven, zoals genoemd in de Wet Kinderopvang vormen de basis voor het pedagogisch beleid van ViaViela. Als gastouder breng je dit pedagogisch beleid dagelijks in de praktijk met jouw opvang. ViaViela biedt je handige tools die je hierbij ondersteunen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het Pedagogisch kwaliteitshuis.
Pedagogisch beleid van ViaVielaIn deze nieuwsbrief lees je meer over de emotionele veiligheid van kinderen en hoe de speel-leeromgeving van jouw opvang hier optimaal aan bijdraagt. Ook delen we twee activiteiten waarmee je op praktische wijze werkt aan een veilige en vertrouwde omgeving.
Kinderen gaan niet alleen relaties aan met andere kinderen en volwassenen, maar ook met hun omgeving en de natuur. Ze zijn van nature nieuwsgierig en leergierig. Door kinderen ruimte te geven om zelf te ontdekken en ervaringen op te doen, stimuleer je hun natuurlijke drijfveer om de wereld om hen heen te willen begrijpen en verkennen. Je laat kinderen zich verbazen en verwonderen, prikkelt hun zintuigen en schept een omgeving waarin veel te zien en te ontdekken valt. Zo ontwikkelen je opvangkinderen zich spelenderwijs.
Als gastouder zorg je voor een veilige en stabiele basis. Je reageert sensitief op de signalen van kinderen en komt tegemoet aan hun basisbehoeften. Als kinderen zich bij jou veilig en geborgen voelen, zijn ze klaar voor de volgende stap: het ontdekken van de omgeving. Een goede speelomgeving noemen we ook wel een speel-leeromgeving. Deze bestaat uit een binnen- en buitenruimte. Verder zijn veiligheid, structuur, en vertrouwen vaste ingrediënten voor een optimale speel-leeromgeving.
ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het pedagogisch kwaliteitshuis. Het kwaliteitshuis vormt de kapstok waaraan jij al jouw kennis en ervaring kunt ophangen. Daarmee maak je, aan de hand van praktische voorbeelden, jouw pedagogisch handelen zichtbaar. Voor jezelf, voor ouders en voor de GGD.
Lees meer over het kwaliteitshuisJij bent als gastouder de stabiele factor in jouw opvang en waarborgt de emotionele veiligheid van al je opvangkinderen door aan te sluiten bij de basisbehoeften van ieder kind. We raden je aan om minimaal 3 keer per dag 5 minuten 1 op 1 contact te hebben met ieder kind.
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op de 'Speel-leeromgeving' en het basisdoel 'Bieden van emotionele veiligheid'
Een manier om een veilige speel-leeromgeving te scheppen, is het aanhouden van een vast dagritme. Dit maak je bijvoorbeeld zichtbaar door pictogrammen of dagritmekaarten op te hangen aan een muur. Zo weten kinderen waar ze aan toe zijn. Bij deze activiteit ga je aan de slag met het dagritme van jouw opvang.
Download activiteit 1
Een veilige speel-leeromgeving heeft knusse en veilige hoekjes waar kinderen zich even terug kunnen trekken en om bijvoorbeeld een boekje te lezen of te ontspannen. Bij activiteit 2 geven we je handvatten voor het inrichten van deze hoekjes.
Download activiteit 2