Aan de slag
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op 'Jij als gastouder' en het basisdoel 'Persoonlijke competenties'
Deze nieuwsbrief is onderdeel van een reeks aan nieuwsbrieven behorende bij het pedagogisch kwaliteitshuis van ViaViela. Ben je nog niet bekend met het kwaliteitshuis en/of de pedagogische nieuwsbrieven. Lees dan eerst de introductie.
Als ViaViela gastouder werk je vanuit de vier pedagogische basisdoelen van prof. J.M.A. Riksen Walraven zoals genoemd in de Wet Kinderopvang. Deze doelen vormen tevens de basis voor het pedagogisch beleid van ViaViela. ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen de vier basisdoelen en het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het pedagogisch kwaliteitshuis.
Pedagogisch beleid van ViaVielaBinnen jouw opvang heb je speciale aandacht voor de ontwikkeling van je opvangkinderen. Je biedt hen de mogelijkheid zich in een eigen tempo en vanuit eigen talenten, voorkeuren en behoeften te ontwikkelen en ontplooien. Hier vind je informatie om je opvangkinderen nog gerichter te stimuleren bij het ontwikkelen van persoonlijke competenties (basisdoel 2). Daarnaast hebben we binnen dit thema twee activiteiten voor je klaargezet waarmee jij direct binnen jouw opvang aan de slag kan.
Met de ontwikkeling van persoonlijke competenties bedoelen we dat kinderen een eigen persoonlijkheid ontwikkelen, met eigen persoonskenmerken zoals veerkracht, zelfstandigheid, zelfvertrouwen en flexibiliteit. Deze competenties stellen kinderen uiteindelijk in staat om problemen op de juiste manier aan te pakken en zich aan te passen aan veranderingen.
We spreken van competenties binnen vier ontwikkelingsgebieden. Deze gebieden hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. Ze vormen samen de brede ontwikkeling:
ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het pedagogisch kwaliteitshuis. Het kwaliteitshuis vormt de kapstok waaraan jij al jouw kennis en ervaring kunt ophangen. Daarmee maak je, aan de hand van praktische voorbeelden, jouw pedagogisch handelen zichtbaar. Voor jezelf, voor ouders en voor de GGD.
Lees meer over het kwaliteitshuisJij kunt als gastouder de ontwikkeling van persoonlijke competenties van je opvangkinderen stimuleren. Hierbij spelen verschillende aspecten een rol:
Dit is een uitspraak die voortbouwt op de theorieën van de ontwikkelingspsycholoog Vygotsky. Hij maakt onderscheid tussen wat een kind kan bereiken zonder hulp en met hulp. Hij benoemt daarbij het actuele ontwikkelingsniveau: datgene wat een kind zelfstandig kan bereiken, en de zone van naaste ontwikkeling: datgene wat een kind kan bereiken als hij hulp krijgt van jou als gastouder of van een kind dat al verder is in zijn ontwikkeling.
Jij kunt je opvangkind op allerlei manieren aanmoedigen of prikkelen, zodat het nieuwe vaardigheden leert beheersen die het zonder jouw hulp niet of pas later zou leren. Zo breng je als gastouder je opvangkind in de zone van de naaste ontwikkeling. In de ontwikkelingsstimulering sluit je aan bij het tempo van je opvangkind en dat waar zijn aandacht op dat moment naar toe gaat. Om recht te doen aan de eigenheid van je opvangkind en goed bij zijn ontwikkeling aan te kunnen sluiten, breng je deze in kaart met behulp van ons eigen observatie-instrument ‘Dit ben ik!’
Meer informatie over de Zone van naaste ontwikkeling van Vygotsky, vind je in de theoretische verdieping van het pedagogisch beleid. Je vindt de theoretische verdieping in de kenniswijzer van Mijngastouderburo.
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op 'Jij als gastouder' en het basisdoel 'Persoonlijke competenties'
In de eerste activiteit leer je hoe je met behulp van observeren ouders en verzorgers van je opvangkinderen goed op de hoogte kunt houden over de ontwikkeling van hun kind.
Download activiteit 1
Bij de tweede activiteit krijg je uitleg over interactief voorlezen en hoe je dit kunt toepassen binnen jouw opvang.
Download activiteit 2