Aan de slag
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op 'Jij als gastouder' en het basisdoel 'Bieden van emotionele veiligheid'
Deze nieuwsbrief is onderdeel van een reeks aan nieuwsbrieven behorende bij het pedagogisch kwaliteitshuis van ViaViela. Ben je nog niet bekend met het kwaliteitshuis en/of de pedagogische nieuwsbrieven. Lees dan eerst de introductie.
De vier pedagogische basisdoelen van prof. J.M.A. Riksen Walraven, zoals genoemd in de Wet Kinderopvang vormen de basis voor het pedagogisch beleid van ViaViela. Als gastouder breng je dit pedagogisch beleid dagelijks in de praktijk met jouw opvang. ViaViela biedt je handige tools die je hierbij ondersteunen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het pedagogisch kwaliteitshuis. Graag leiden we je rond door de verschillende kamers van dit huis. Ga je mee?
Pedagogisch beleid van ViaVielaOm het huis binnen te kunnen gaan, komen we eerst bij de deur. Deze open je met hulp van het eerste basisdoel: het bieden van emotionele veiligheid. Hieronder lees je meer over de emotionele veiligheid van kinderen en hoe jij hier als gastouder een belangrijke bijdrage aan levert. Ook delen we twee voorbeelden van eenvoudige activiteiten waarmee jij binnen jouw opvang direct aan de slag kunt!
De deur in je kwaliteitshuis staat symbool voor jou als gastouder in interactie met je opvangkinderen. De belangrijkste voorwaarde om op een fijne manier door de deur van jouw huis naar binnen te stappen, is veiligheid. We bespreken hoe jij ervoor kunt zorgen dat ieder kind zich veilig voelt, gezien wordt, zich gewaardeerd voelt en hoe je een veilige relatie opbouwt met je opvangkindjes.
Kinderen die een veilige relatie opgebouwd hebben, ontwikkelen meer zelfvertrouwen en voelen dat ze de moeite waard zijn. Ze kunnen rekenen op jouw steun als gastouder. Vanuit deze veilige hechting kunnen kinderen zich hechten aan anderen en leren ze ook de ander te vertrouwen. Kinderen die veilig zijn gehecht kunnen later meestal op een positieve manier omgaan met leeftijdgenoten en zijn in staat om hechte vriendschappen op te bouwen.
ViaViela ondersteunt je met tools die je helpen het pedagogisch beleid in de praktijk te brengen. Zo werken we met een pedagogisch werkplan in de vorm van het pedagogisch kwaliteitshuis. Het kwaliteitshuis vormt de kapstok waaraan jij al jouw kennis en ervaring kunt ophangen. Daarmee maak je, aan de hand van praktische voorbeelden, jouw pedagogisch handelen zichtbaar. Voor jezelf, voor ouders en voor de GGD.
Lees meer over het kwaliteitshuisJij bent als gastouder de stabiele factor in jouw opvang en waarborgt de emotionele veiligheid van al je opvangkinderen door aan te sluiten bij de basisbehoeften van ieder kind. We raden je aan om minimaal 3 keer per dag 5 minuten 1 op 1 contact te hebben met ieder kind. Hierbij spelen verschillende aspecten een rol:
Je reageert sensitief-responsief op je opvangkind door:
– alert zijn op signalen van onveiligheid bij je opvangkind. Signalen kunnen zijn: dat het kind niet het contact met je aan wil gaan, weinig steun zoekt en/of weinig geneigd is om dingen zelfstandig te ondernemen.
– in te gaan op emoties van je opvangkind ‘ik zie dat je verdrietig bent, klopt dat?’
– te luisteren naar wat het kind zegt en hierop te reageren;
– niet bang te zijn om je eigen emoties aan je opvangkind te laten zien.
Je bouwt aan een vertrouwde relatie door:
– je opvangkind persoonlijke aandacht te geven;
– met oog en oor open te staan voor de eigenheid van ieder kind;
– het verzorgen van de lichamelijke behoeften: voeding en verschoning;
– goed om te gaan met eventuele conflicten tussen jullie;
– het stimuleren van de zelfredzaamheid door het kind taken te geven;
– je opvangkind de ruimte te geven om zelf dingen te ondernemen en onderzoeken. Blijf een beetje op afstand, maar zorg wel dat je beschikbaar bent en/of kunt ingrijpen als dat nodig is.
– het regelmatig een compliment te geven.
Je bouwt aan een vertrouwde relatie door:
– in je contact met ouders alle aandacht voor hen te hebben, in het bijzonder tijdens de wen fase;
– tijd te nemen voor de informatieoverdracht en afstemming rondom je opvangkind;
(indien mogelijk) rekening te houden met wensen van ouders;
– extra aandacht te hebben voor bijzondere levensgebeurtenissen, zoals de komst van een broertje of zusje, echtscheiding of het overlijden van een naaste.
Ga aan de slag met activiteiten die speciaal gericht zijn op 'Jij als gastouder' en het basisdoel 'Bieden van emotionele veiligheid'
Bij deze eerste activiteit breng je in kaart in welke mate jij al sensitief responsief reageert binnen jouw opvang.
Download activiteit 1
Bij de tweede activiteit speel je een interactief spel met je opvangkindjes waarbij je elkaar beter leert kennen.
Download activiteit 2